piątek, 7 października 2016

KRAKOWSKI SZLAK ZABYTKÓW TECHNIKI

Na szlaku zabytków techniki w Krakowie znajduje się 16 obiektów o wyjątkowych walorach historycznych i architektonicznych, które związane są z przemysłem, komunikacją, energetyką, gazownictwem oraz ochroną przeciwpożarową i przeciwpowodziową. Obiekty te zlokalizowane są w ścisłym centrum miasta oraz jego bliskim sąsiedztwie. Pochodzą z XIX i I połowy XX wieku. 


Dziś pierwsza część obiektów :)

Zaczynamy od Browaru rodziny Gotzów, który znajduje się przy ul. Lubicz. Został założony w 1840 roku, przez Szwajcara - Rudolfa Jenny, który prowadził już w Krakowie fabrykę laku i krochmalu. Browar posiadał słodownie, lodownie i chłodnie, składy, a także jedną z pierwszych w mieście elektrowni. W 1904 r. browar przejął baron Jan Gotz- Okocimski.  Browar rozbudowano i tym samym stał się jednym z największych zakładów przemysłowych miasta. W 2001 roku, gdy Browar Okocim wszedł w skład Grupy Carlsberg, podjęto decyzję o zakończeniu produkcji piwa w zakładzie przy ul. Lubicz. Obecnie znajdują się tutaj lokale biurowe i sklepy:



  Nastepnie udajemy się na Dworzec Główny. Staja kolejowa powstała tutaj w 1847 r , w związku z uruchomieniem najstarszej linii kolejowej prowadzącej z Krakowa do Mysłowic. Początkowo dworzec był stacją końcową, przelotową stał się dopiero po wybudowaniu połączenie w kierunku Lwowa ( 1855-61). Budynek dworca początkowo utrzymywany w stylu neorenesansowym. Oryginalny kształt bryły zatarł się w wyniku licznych przebudów w XIX w i na początku XX w. Pod koniec XIX wieku wybudowano, niestety niezachowany już do dzisiaj, pierwszy w Galicji tunel podziemny dla pasażerów, który prowadził na perony. 



Kolejnym obiektem na naszym szlaku jest wiadukt kolejowy nad ul. Lubicz. Był on pierwszym cywilnym dwupoziomowym skrzyżowaniem w mieście. Wcześniej tory kolejowe krzyżowały się z ul. Lubicz na jednym poziomie co powodowało częste utrudnienia komunikacyjne na ruchliwym trakcie z Krakowa do Mogiły. Dziś wiadukt ten wygląda tak : 


Podążając dalej, docieramy do Elektrowni Teatru Miejskiego. Była drugą elektrownią teatralna na ziemiach polskich, a zarazem największą zakładową w Krakowie. Prąd stały wykorzystywany był do oświetlenia sceny i wnętrza teatru, zasilania hydroforu i sieci przeciwpożarowej. Elektrownia ta pracowała do 1906 r. Obecnie w budynku znajduje się Scena Miniatura Teatru im. Juliusza Słowackiego:


Następnie przechodzimy na ul. Westerplatte 19, gdzie znajduje się strażnica pożarnicza, która zastąpiła pierwotny budynek z końca XIX wieku:


Kolejne obiekty krakowskiego szlaku zabytków techniki przedstawimy już niebawem :) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz